Etusivu > Ajankohtaista > Kansainvälisenä museopäivänä 18.5. riukuaidan rakennusta

Kansainvälisenä museopäivänä 18.5. riukuaidan rakennusta

Image

Kansainvälisen museopäivän teema tänä vuonna on “Museot, koulutus ja tutkimus”. ICOM korostaa että kulttuurilaitoksilla on merkittävä rooli kokonaisvaltaisen koulutuskokemuksen tarjoamisessa. Fiskarsin museolla juhlistamme kansainvälistä museopäivää 18.5. tarjoamalla vapaan pääsyn museoon ja opettamalla riukuaidan rakentamista!

Taito rakentaa riukuaitoja on tärkeä osa elävää kulttuuriperintöämme. Niitä on rakennettu kaikkialla Suomessa viljely- ja asuinalueiden rajaamiseen ja suojaamiseen laiduntavalta karjalta, villieläimiltä ja varkailta. Riukuaitojen rakentamisesta ja ylläpidosta oli laissa säädetty yksityiskohtaisesti. Niistä huolehtiminen oli jokaisen velvollisuus ja kyläyhteisön johtajilla oli tapana tarkastaa riukuaitojen kunto. Tänä päivänä riukuaidan rakentamista ei tiettävästi opeteta missään oppilaitoksessa Suomessa, vaan taito on yksittäisillä ihmisillä. Päivän aikana kävijöillä on mahdollisuus tutustua riukuaidan rakentamiseen museon puutarhassa. Asiantuntijoina toimii Klas Österlund kumppaneineen.

Tervetuloa!

Lue myös