Etusivu > Ajankohtaista > Ajankohtainen projekti – Kirjoituskeruu Fiskarsin tehdastoiminnan hiipumisesta vuosina 1960-1990
Image

Asuitko Fiskarsin ruukissa vuosina 1960-1990? Haluamme mielellään kuulla muistojasi ajastasi ruukissa.

1960–1990-luvuilla teollinen toiminta Fiskarsissa hiipui: tehtaita ja ruukin palveluita lopetettiin, ja monet fiskarsilaiset muuttivat pois ruukista. Tätä vaihetta ei ole tallennettu kattavasti historiankirjoihin, toisin kuin Fiskarsin ”uutta tulemista”, jolloin Fiskarsista muodostui taiteen ja matkailun keskus. Fiskarsin museo haluaa tallentaa tämän muutosvaiheen muistoja tuleville sukupolville ja tutkimusta varten. Kirjoituskeruu on tehty tätä tarkoitusta varten. Museota kiinnostaa, miten koit tämän ajanjakson, mitä muistoja sinulla on tältä ajalta ja miten muutokset työ- ja elinympäristössä vaikuttivat elämään ja arkeen ruukissa.

Vastaukset arkistoidaan ja niitä voidaan käyttää teemaan liittyvässä näyttelyssä Fiskarsin museolla. Kirjoituskeruuseen voi vastata anonyymisti, kertomatta omaa nimeään. Omista kokemuksistaan voi kertoa vapaamuotoisesti. Kysymykset ovat apukysymyksiä, jotka johdattavat teemaan. Voit vastata kyselyyn sähköisesti tai kirjoittaa vastaukset erilliselle paperille ja lähettää vastauksen postitse. Vastaamalla keruukyselyyn hyväksyt sen, että vastaukset tallennetaan Pohjan paikallishistorialliseen arkistoon, ja että niitä voidaan käyttää tutkimuksessa.

Kirjoituskeruu löytyy täältä

Fiskarsin museo