Tutki & Opi > Digimuseo > Fiskarsin höyryveturi ”Pikku-Pässi” vuodesta 1891 > Pikku-Pässin tekniset tiedot

Pikku-Pässin valmistusnumero on 2517/1891, vaikka rakennettiin jo vuonna 1890. Sen raideleveys on 750 mm, ja se painaa alle 6 tonnia. Veturi pystyi kulkemaan 15–20 km/h:n nopeuksilla. Pikku-Pässi on 4,4 metriä pitkä, 1,4 metriä leveä ja sen korkeus kiskosta kattilan yläreunaan on 3,1 metriä. Pienestä koostaan huolimatta se kykeni vetämään noin 90 tonnin kuorman.

Veturissa on suhteellisen pieni vesitankki, mikä tarkoitti, että vettä piti lisätä matkan aikana. Yksi paikoista, joista vettä haettiin, oli Borgbyträsket.

Pikku-Pässi on tyyppiä Cn2t, mikä tarkoittaa, että siinä on kolme paria vetopyöriä, mutta ei johtopyöriä tai tukipyöriä. Pyörästöjärjestelmä tunnetaan nimellä 0-6-0. Höyrykoneessa on kaksi sylinteriä, ja se tuotti 11 atm:n höyrypaineen, mikä vastasi 30 hevosvoiman tehoa.

Höyrykone toimi märkähöyryllä, sen tulipinta-ala oli 9,97 m². Ennen liikkeelle lähtöä veturia piti lämmittää noin tunnin ajan.

Veturi Pikku-Pässi Fiskarsin ruukinkonttorin edessä. Kuva: Fiskarsin museon kokoelmat.

Taulukko Pikku-Pässin teknisistä tiedoista

Valmistusvuosi1890
Valmistusnumero2517/1891
ValmistajaKrauss & Co. München, Saksa
MaahantuojaAxel von Knorringin Tekninen Toimisto
VeturityyppiCn2t, mallimerkintä IV zz
PainoAlle 6 tonnia (veturi 4,5 t + maks. 1,5 t vettä)
Vetokykyn. 90 tonnia
Höyrypaine11 atm
Höyrykattilan tilavuus0,6 m³
HöyrykoneMärkähöyry, kaksi sylinteriä
Tulipinta-ala9,97 m²
Teho30 hv
Nopeus15-20 km/h
Raideleveys750 mm
Pyörästöjärjestelmä0-6-0, 3 paria vetopyöriä
Radan pituusn. 5,5 km
VaunutKippivaunut & avoimet tavaravaunut
Veturi Pikku-Pässi entisen Konepajan vieressä. Kuva: Fiskarsin museon kokoelmat.

Vuonna 1898 tilattiin veturiin kaukovalo jotta Pikku-Pässillä voitiin kulkea myös pimeän aikaan. Knorringin tilauskirjassa lokakuulta 1898 mainitaan “1 kpl veturin lyhty”. On todennäköistä, että Pikku-Pässi todella kulki pimeässä, sillä Fiskars-yhtiön resiinaohjeessa vuodelta 1908 todetaan että “resiinaa ei lainata pimeän tultua, jos juna on radalla”.

Vajaavaisen ja kokemattoman kunnossapidon vuoksi Pikku-Pässin höyrykattilan putkia jouduttiin vaihtamaan tavallista useammin, ja jo vuonna 1908 tilattiin Kraussilta kokonaan uusi höyrykattila.