Om oss > Lediga jobb

Lediga jobb

Är du intresserad av att arbeta med oss? Du får gärna skicka en öppen ansökan där du berättar om dig själv samt varför du vill jobba på Fiskars museum. Vi värdesätter studier i museiämnen men det är inte en förutsättning för att få ett jobb, ett brinnande intresse för historia kan räcka. Eftersom vi jobbar på svenska och erbjuder tjänster på både finska, svenska och engelska krävs det att du hanterar alla tre språken.

Praktikplats

Studerar du museiämnen vid ett universitet och är i behov av museipraktik? Vi kan erbjuda dig praktikplats om du söker om delfinansiering från ditt eget universitet. Hör av dig! Är du arbetslös med intresse eller erfarenhet av museibranschen? Du kan då ansöka om arbetslivsträning vid Fiskars museum. Kontakta din lokala TE-service central för mer information.

Vikariat som Arkivarie (6 mån)

Vi erbjuder ett vikariat som arkivarie på Pojo lokalhistoriska arkiv, som upprätthålls av Fiskars hembygdsförening rf. Arkivet fungerar i tätt samarbete och i samma utrymmen med Lokalarkivet Arresten i Karis, som drivs av Gardberg Center. Dessutom sköter arkivarien på basen av samarbetsavtal Fiskars historiska arkiv, som ägs av Fiskars Group. Det historiska arkivet är beläget i Fiskars bruk.

I Pojo lokalhistoriska arkiv bevaras ett mångsidigt arkivmaterial som sträcker sig från 1800- talets privata brev och släktarkiv till dokumentation om livet i dag. Arkivets uppgift är att samla, ordna upp och bevara lokalhistoriskt arkivmaterial från hela det område som tidigare utgjorde Pojo kommun. Genom utåtriktad verksamhet vill arkivet upprätthålla intresset för lokalhistoria.

Arkivarien ansvarar för arkivverksamheten vid Pojo lokalhistoriska arkiv i samråd med Fiskars hembygdsförenings styrelse och Fiskars historiska arkiv enligt samarbetsavtal med Fiskars Group. Arbetstiden vid Pojo lokalhistoriska arkiv är 60% och vid Fiskars historiska arkiv 40 % av den totala arbetstiden. Fiskars hembygdsförening rf. upprätthåller även Fiskars museum, varför arkivarien ingår i museets arbetsgemenskap och deltar bland annat i gemensamma personalmöten. Fiskars museums chef fungerar som arkivariens närmaste förperson.

Till dina arbetsuppgifter hör arkivens verksamhetsplanering, mottagning av arkivmaterial, arkivering, betjäning av forskare och övriga arkivbesökare samt att spridande av information om arkiven. I samarbete med lokalarkivet Arresten arrangeras årligen en arkivdag. Vid behov deltar du i Fiskars museums aktuella utställnings- och övriga projekt.

Arbetet sker i huvudsak självständigt och på plats i arkiven. Vi värdesätter att du är noggrann, har god organisationsförmåga och att du har en aktiv inställning till ditt arbete. För att kunna sköta uppgiften bör du ha goda språkkunskaper i både svenska och finska. Arkivmaterialet är i huvudsak svenskspråkigt.

Vi erbjuder dig en arbetsplats i vackra Raseborg med flexibel och god arbetsmiljö med hjälpsamma kollegor. Till arbetsplatsförmånerna hör E-passi lunchförmån och Idrotts & Kultur förmån. Dessutom har du möjlighet att motionera en timme per vecka under arbetstid.

Vi förväntar oss att du har lämplig högre högskoleexamen i t.ex. arkivkunskap och dokumenthantering eller historia. Du behöver inte ha tidigare arbetserfarenhet från arkivbranschen. Vi ger dig handledning till dina arbetsuppgifter. Tidigare erfarenhet av arkivuppgifter, användning av databaser och uppdatering av hemsidor och sociala media ses ändå som merit.

Arkivarien anställs för tiden: 14.8.2024-14.2.2025 (vikariat). Prövotid 2 månader.
Arbetstid: heltid 36 h 15 min per vecka
Lön: enligt privata museernas kollektivavtal. Löneklass I.3.
Mer information ger arkivarie Jonas Selenius 044 0500854, jonas.selenius@fiskarsmuseum.fi eller museichef Emi Ingo 045 3538381, emi.ingo@fiskarsmuseum.fi

Fritt formulerad ansökan och CV skall vara hos oss senast 31.7.2024 på adressen Fiskars museums kansli, Åkerraden 26, 10470 Fiskars eller info@fiskarsmuseum.fi. Arbetsintervjuer sker vecka 32-33.

Sommarjobb 2024

Guidepraktikanter (Obs! anökningstiden har förlängts till 7.4.2024, men vi anställer i den takt vi hittar lämpliga personer)

Vi erbjuder sommarjobb för ungdomar i åldern 15-17 år för att arbeta som guidepraktikanter inom den museipedagogiska verksamheten på Fiskars museum. Jobbet passar till exempel dig som har teater, hantverk eller musik som hobby och som tycker om att uppträda. Sökanden bör ha sommarjobbssedel från Raseborgs stad eller MLL Fiskarin paikallisyhdistys ry.

Praktikanterna deltar tillsammans med museets övriga guider i att levandegöra museiområdet, handleda verkstäder i bagarstugan och guida besökare. Arbetsuppgiften utformas enligt dina intressen och din förmåga. Guiderna är klädda i historisk dräkt, som man får låna av museet. I uppgiften behövs kunskap i finska, svenska och engelska.

Arbetstid: 5,5 h/dag (totalt 100 h). Veckoslutsarbete kan ingå i arbetstiden.
Lön: enligt privata museernas kollektivavtal
Guidernas arbetsturer är under perioden 8.6-11.8.2024.

Skicka en fri ansökan där du berättar lite om dig själv och dina intressen till oss senast 7.4.2024 per e-post info@fiskarsmuseum.fi eller per post Fiskars museums kansli, Åkerraden 26, 10470 Fiskars. En del av sökandena kallas på intervju fr.o.m. vecka 13. Mer information ger museichef Emi Ingo 045 3538381, emi.ingo@fiskarsmuseum.fi.