Utforska och lär > Digitala museet > Fiskars ånglok ”Lillbässen” sedan 1891 > Ett Lok, två bruk, otaliga minnen

Med tiden utvecklades biltrafiken till sådan mån att man år 1952 bestämde sig för att lägga ner trafiken på banan. Den blev med tiden olönsam, ansågs gammalmodig och ersattes med lastbilar. Den allra sista gången Lillbässen passerade genom Fiskars var den 4 oktober 1952, i anslutning till radiosändningen av Lyckoskrinet. Fram till år 1958 fortsatte Lillbässen ändå att arbeta med transporter vid Åminnefors bruk.

Åminnefors Lillbässen trafikerade samma rälsar som Fiskars Lillbässen år 1958. Foto: Fiskars museums samlingar.

Lillbässen trafikerade i Åminnefors år 1958 åtminstone från februari till hösten. Där transporterades industriella råvaror och produkter med loket från olika fabriker till våghuset och Skuru hamn. När ett fartyg anlände till Skuru hamn transporterades järnet, som användes som råvara, till fabriken med hjälp av loket. 

Lillbässen, som nu kom att kallas Fiskarsbässen, var det minsta av de lok som användes i Åminnefors, och det eldades främst med stenkol. De två andra loken som användes, Lillbässen och Storbässen, eldades med träklabbar.

Hösten 1958 togs Fiskarsbässen med de två andra loken sist och slutligen ur bruk.

Lillbässen räddas från skrothögen

År 1958 hamnade Fiskars Lillbässen med de andra loken till den stora skrothögen vid Martinverket i Åminnefors. Under tiden loken stod på skrothögen tog man bort mässingsdelar och små apparater från dem för återanvändning eller återvinning.

Fiskars Lillbässen (i mitten) på skrothögen med sina två vänner, Åminnefors Lillbässen (till vänster) och Storbässen (till höger). Foto: Fiskars museums samlingar.

Kontoristen Laura Holmström, som tagit initiativ till att grunda Fiskars Museum år 1949 tillsammans med barnmorskan Gerda Gers, lade märke till att det kulturhistoriskt värdefulla loket skulle skrotas och vidtalade Fiskars Ab år 1959 att donera loket åt museet.

Porträtt av Laura Holmström (1887-1965). Foto: Atelier Apollo, Fiskars museums samlingar.

Med Holmströms initiativ räddade Fiskars hembygdsförening alltså Lillbässen från att förstöras och bli ett minne blott. Som Finlands äldsta bevarade smalspåriga lok blev den istället en del av Fiskars museums samling och placerades på bruket som ett minnesmärke, uppskattat av såväl lokalbefolkning som besökare.

År 1974 reparerades Lillbässen av Fiskars bilverkstad, Pojo platsförvaltning, och reparationen genomfördes av Kaino Laaksonen. 

Hur kom ett stillastående lok att anses vara så viktigt? Loket är en betydande del av Fiskars kulturarv eftersom den berättar om en tid då järn och industri låg till grund för utvecklingen.

Kaino Laaksonen arbetar med Lillbässen 1974. Foto: Fiskars historiska arkivs samlingar.

Lillbässen som minnesmärke

Loket blev en fascinerande attraktion, särskilt för barn som fick klättra och prova på att posera som lokförare på fotografier långt före selfies och sociala media. Genom åren har Lillbässen förevigats på fotografier, som rese-, klass- och bröllopsbilder, samt vykort, vilket gör den till en levande del av det lokala kulturarvet. 

Loket har varit utställt på tre platser i Fiskars:

1959–1974 ovanför museet vid Mekansika verkstaden, nuvarande Nikari. Foto: Fiskars museums samlingar.

1974–1989 vid Finsmedjan (tidigare hotell Tegel, nu hotell Thorby). Foto: Fiskars museums samlingar.


1989–2016 nära brandstationen, mitt i bruket. Foto: Fiskars museums samlingar.

Lillbässen restaureras i Jockis

För att bevara Lillbässen för kommande generationer togs ett nytt initiativ av Fiskars museum, med stöd av Fiskars bolag och Fiskars Hembygdsförening, under ledning av museichef Emi Ingo. Det beslöts att Lillbässen skulle restaureras av företaget Höyrywelho i Jockis.

Loket transporterades till Höyrywelhos lokaler år 2016. Flytten lockade både en grupp barn från Fiskars daghem och flera journalister som ville dokumentera händelsen. Många undrade om loket skulle återvända till sin ursprungliga plats, eftersom Lillbässen varit en så viktig del av Fiskars bruk och stått där i över 50 år. Innan dess var det i aktiv drift i hela 67 år, vilket gör att loket nu, år 2025, har en imponerande ålder på 134 år.

Lillbässen förbereds för lyftning och flytt till Jockis den 12 december 2016. Foto: Fiskars museums samlingar.
Lekloket, eller Lekbässen, fyller nu tomrummet efter Lillbässen, och plakatet till höger informerar om insamlingskampanjen Rädda Bässen för renoveringen av loket och byggandet av dess lokstall. Foto: Fiskars museums samlingar.

För att fylla tomrummet som Lillbässen lämnade efter sig placerades en lekställning i form av ett lok på dess tidigare plats.

Lillbässen då, nu och imorgon

Våren 2025 påbörjades bygget av ett lokstall i väntan av Lillbässens återkomst till bruket. Loket har genomgått en grundläggande restaurering, och de tidigare bestulna och sönderrostade delarna har ersatts med nya, fungerande delar. Lillbässen har även fått återgå från den grönsvarta färgen den haft under tiden den stått som minnesmärke i bruket till den ursprungliga rödsvarta färgen.

Lillbässen restaureras vid Höyrywelho sedan 2016, fotot från år 2022. Loket var heltäckt av rost. Foto: Höyrywelho Oy, Fiskars museums samlingar.
Lillbässen fick tillbaka sin originella röd-svarta färg. Bilden togs år 2022, och restaureringsprocessen är betydligt längre nu år 2025. Foto: Jyrki Längman, Fiskars museums samlingar.

Om allt går som planerat – vilket inte alltid varit fallet under Lillbässens imponerande långa historia – står Lillbässen i sitt nya lokstall i Fiskars inför sommarsäsongen 2026, vilket även råkar vara Lillbässens 135-års jubileum.

Lokstallet byggs invid Knivfabriken den 20 maj 2025. Bilarnas registerplåtar har censurerats. Foto: Katarina Willberg, Fiskars museums samlingar.

Trots att Fiskarsbanan tystnade och ersattes av moderna transportmedel, levde Lillbässen kvar i minnet av de som sett den rulla genom landskapet. Tack vare ihärdiga krafter räddades loket från förgängelse och kommer inom kort åter stå i bruket, nu skyddad från naturens slitage i sitt eget lilla lokstall. Lillbässen är ett monument över en svunnen tid – en påminnelse om den industriella eran i området och människorna som byggt den. Ett stillastående lok kan verka obetydligt, men dess historia ekar genom generationer, med ångan från det förflutna fortfarande svävande över Fiskars.

Lillbässen transporterar Fiskars plogar för export. Foto: Fiskars museums samlingar.

Lillbässen var mer än bara ett lok – den var en livlina, en symbol för utveckling, framtidstro och framsteg. Med sitt karakteristiska dunkande band den samman Fiskars med omvärlden, möjliggjorde mer effektiv handel och transport, och blev en central del av flera människors vardag. Loket rullade fram längs rälsen, dess tuffande ljud en självklar del av omgivningen – alltid där, alltid närvarande, för den som lyssnade. Lillbässen knöt industrin, arbetarna och samhället samman, och formade Fiskars till en plats där framåtanda och hårt arbete gick hand i hand.