Om oss > Pågående projekt > Levande historia

Levande historia

Syftet med projektet “Levande historia för servicehem” har varit att göra en fotoutställning och en så kallad minneskappsäck för servicehuset Villa Anemone i Karis. Projektet blev klart i december 2020. Efter att utställningen har visats i Karis är det möjligt att låna den till övriga servicehem i Raseborg.

Fotoutställning och minneskappsäck

Fotona i utställningen är huvudsakligen från 1930-50-talet, då målgruppen för utställningen var unga. Minneskappsäcken består av föremål som i sin tur väcker minnen. Tanken är att anhöriga och vårdpersonalen kan utnyttja utställningen och kappsäcken till att aktivera seniorerna på Villa Anemone.

Projektet förverkligades av museets volontärgrupp “50-talets ungdomar” – en grupp seniorer som har levt sin barndom och ungdom i Raseborgsområdet på 1940- och 50-talet. Gruppen har träffats regelbundet på museet med handledning av museipersonalen. ”Levande historia för servicehem”-projektet har fått stöd av Raseborgs stad och Stiftelsen till förmån för Finlandssvenska kvinnor och hem.

Johan Halttunen

Projektansvarig