Här kan du läsa om Fiskars ånglok Lillbässen och den smalspåriga Fiskarsbanans historia.
Under 1800-talet förändrades världen snabbt – och även i Finland började industrin ta plats i vardagen. I Fiskars bruk växte idéer fram som skulle komma att spela en viktig roll i landets tekniska utveckling. Här byggdes Finlands första ångmaskin och här rullade också det första motoriserade smalspåriga ångloket, Lillbässen.
På den här sidan finns samlat berättelser om en tid då ångkraft, innovation och envishet drev utvecklingen framåt. Genom historiska nedslag får du följa hur människor, maskiner och miljöer formade en unik del av Fiskars och hela Finlands industriella arv.
Välkommen att utforska mer – varje berättelse är en pusselbit i en större helhet.
Industrialisering, ångkraft och Fiskars bruk
Under 1800-talet skedde omvälvande industriella förändringar världen över. Även Finland, som tidigare varit starkt beroende av jordbruk, började sakta men säkert omvandlas till ett industriellt samhälle.
Read more about Industrialisering, ångkraft och Fiskars brukLillbässen importeras från Tyskland
Lillbässen importerades till Fiskars från Tyskland via Krauss-fabrikens agent i Finland, Axel von Knorrings Tekniska Byrå. Beställningen fick uppmärksamhet och det skrevs om den i bl.a.
Read more about Lillbässen importeras från TysklandLillbässens tekniska specifikationer
Lillbässen, med tillverkningsnummer 2517/1891 trots att den blev byggd redan 1890, har en spårvidd på 750 mm.
Read more about Lillbässens tekniska specifikationerAlbert von Julin – Industriledaren som satte Fiskars på spåret
Albert von Julin, född den 22 december 1846 i Pojo, var en framstående affärsman och industriledare. Hans far, John von Julin, som köpt Fiskars bruk 1822,
Read more about Albert von Julin – Industriledaren som satte Fiskars på spåretLillbässens personal
På den smalspåriga järnvägen i Fiskars arbetade människor med både kunskap och skicklighet för att hålla tåget rullande.
Read more about Lillbässens personalLillbässens passagerare
Trots att Lillbässen främst användes för att transportera varor genom Fiskars, kom den också att spela en roll i människors liv utanför arbetet.
Read more about Lillbässens passagerareFiskarsbanan
Före Fiskarsbanan, där man vid sidan om Lillbässen även kunde färdas med dressin, en muskeldriven järnvägsvagn, färdades man med häst, oxe,
Read more about FiskarsbananEtt lok, två bruk, otaliga minnen
Med tiden utvecklades biltrafiken till sådan mån att man år 1952 bestämde sig för att lägga ner trafiken på banan. Den blev med tiden olönsam,
Read more about Ett lok, två bruk, otaliga minnenKällor och vidare läsning
Här hittar du en samling källor och vidare läsning för dig som vill fördjupa dig i ånglokens fascinerande värld, järnvägarnas utveckling och de charmiga smalspåriga banorna.
Read more about Källor och vidare läsning